چند عملیات‌ گردان‌های قسام در دویست و چهلمین روز جنگ غزه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) شرط مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح تلفات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در غزه رییس کل دادگستری خراسان رضوی: سلامت انتخابات و جلب مشارکت اولویت است اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) حزب‌الله جولان اشغالی را به آتش کشید نماینده روسیه: صدور قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام فقط شرایط را بدتر می‌کند تیراندازی در آمریکا یک کشته و ۲۶ زخمی برجای گذاشت آمادگی کامل مشهد و خراسان رضوی برای برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی ستاد انتخابات: امروز ۳۷ نفر به ستاد انتخابات مراجعه کردند (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) یک دیپلمات انگلیسی از نقش ویرانگر غرب در بی‌ثباتی سیاسی افغانستان و منطقه پرده برداشت حملات موشکی سنگین مقاومت لبنان به شهرک‌های صهیونیستی وزیر فرهنگ لبنان برای عرض تسلیت به منزل شهید امیرعبداللهیان رفت جلسه ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی خراسان رضوی برگزار شد پخش زنده سخنرانی مقام معظم رهبری در سالروز رحلت امام خمینی(ره) در حرم مطهر رضوی احضار سفیر چین به وزارت امور خارجه (۱۳ خرداد) ادعای نماینده مجلس: جزئیات خرید سربازی به‌زودی اعلام می‌شود ویدئو | مستند «عاشق خمینی(ره)» محمود صادقی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کرد + فیلم
سرخط خبرها

ناتو: اوکراین برای عضویت خاکش را به روسیه بدهد

  • کد خبر: ۱۷۹۴۲۴
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۲
ناتو: اوکراین برای عضویت خاکش را به روسیه بدهد
یک مقام ارشد ناتو گفته اوکراین ممکن است برای اینکه به عضویت این ائتلاف درآید مجبور شود بخشی از خاکش را به روسیه واگذار کند.

به گزارش شهرآرانیوز، «استیان ینسن»، رئیس دفتر دبیر کل ناتو روز سه‌شنبه گفت که ممکن است اوکراین برای به دست آوردن عضویت در این ائتلاف مجبور شود بخشی از خاکش را به روسیه واگذار کند.

طبق نوشته روزنامه نروژی «وردنز گانگ» این مقام ناتو گفت: «فکر می‌کنم یک راه حل ممکن برای اوکراین می‌تواند این باشد که خاکش را در ازای عضویت در ناتو واگذار کند.»

ینسن تأکید کرد تصمیم‌گیری درباره اینکه اوکراین چه زمانی و تحت چه شرایطی مذاکره کند به عهده مقام‌های کی‌یف است.

او در پاسخ به این سوال که آیا دیدگاه ناتو در حال حاضر این است که اوکراین برای رسیدن به صلح به روسیه و به دست آوردن عضویت در ناتو بایستی خاکش را به روسیه واگذار کند گفت که رایزنی‌ها درباره وضعیت احتمالی اوکراین پس از جنگ ادامه دارد و مسئله واگذاری خاک به روسیه توسط طرف‌های دیگری مطرح می‌شود.

این مقام ناتو تصریح کرد: «من نمی‌گویم که دقیقاً باید این اتفاق رخ بدهد، اما این می‌تواند یک راه حل ممکن باشد.»

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین چندین بار تأکید کرده که کی‌یف تمایل ندارد برای پایان دادن به جنگ بخشی از خاک کشورش را به روسیه واگذار کند.

او گفته است: «ما خاکمان را با توسل به روش‌های نظامی، دیپلماتیک و تمامی دیگر راه‌های ممکن آزاد خواهیم کرد تا زمانی که بتوانیم به مرز‌های قانونی اوکراین برسیم.»

او همچنین گفته است: «اوکراینی‌ها هرگز دست از استقلالشان نخواهند کشید و از درون متلاشی نخواهد شد.»

«دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در اظهاراتی که احتمالاً به واکنش به پیشنهاد ینسن به شمار می‌رود گفته که اگر اوکراین می‌خواهد به ناتو بپیوندد باید پایتختش را واگذار کند.

وی در پیامی در صفحه خود در تلگرام نوشت: «ایده جدیدی برای اوکراین از سوی دفتر پیمان آتلانتیک شمالی مطرح شده است، اوکراین در صورتی که از سرزمین‌های مورد اختلاف چشم پوشی کند می‌تواند به ناتو بپیوندد. ایده جذابی به نظر می‌رسد، اما تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که تمامی سرزمین‌های اوکراین مورد بحث است و در صورتی که مقامات اوکراینی به دنبال پیوستن به ناتو باشند باید از خود کی‌یف، که پایتخت روسیه قدیم بوده چشم پوشی کنند و پایتخت خود را به لویو انتقال دهند».

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

دولت اوکراین، اما استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناخته و حضور نظامی روسیه را «تجاوز و حمله به تمامیت ارضی» خود خوانده است.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشور‌های غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشار‌های اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد یک بسته جدید کمک‌های نظامی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار را برای اوکراین در نظر گرفته که شامل مهمات بیشتر برای سامانه‌های پدافند هوایی، گلوله‌های توپخانه و تسلیحات ضد زره می‌شود.

جو بایدن هفته گذشته از کنگره آمریکا خواست یک بسته جدید بودجه اضطراری به ارزش مجموعا ۴۰ میلیارد دلار که شامل ۲۴ میلیارد دلار کمک بیشتر برای اوکراین می‌شود را نیز تصویب کند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->